1. LAIVOJEN KIERRÄTYS TEOLLISENA TOIMINTANA
A.1 Taustaselvitys
Euroopan tarve elinkaarensa päässä olevien laivojen purkamiseksi ihmisten terveyden ja ympäristön kannalta kestävällä tavalla kasvaa vuosi vuodelta, eikä eurooppalaista kapasiteettia laivojen purkamiseksi ole. Äskettäin valmis-tunut ”Survey of the Business Possibilities for Ship Recycling in Finland” (marraskuu 2015) tuli johtopäätökseen, että Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet ja valmiudet aloittaa kaupallinen toiminta elinkaarensa päässä olevien laivojen purkamiseksi. Toimintaa Suomessa voivat tukea teol-lisuuden rakenne, vahva meriteollisuus (laivanrakennus ja siihen liittyvä teollisuus), kierrätyksen korkea osaaminen ja kehittynyt logistiikka.
A.2 Taustaselvityksen yrityskonsortio
Tehdyn selvityksen taustalla ja sponsoreina olivat Turun Koneteknologia-keskus, Turun korjaustelakka Oy ja kierrätysyhtiö Delete Finland Oy. Selvitys valmistui yhteistyössä taustakonsortion kanssa. Keskustelut Turun korjaus-telakan kanssa erityisesti auttoivat analysoimaan telakan potentiaalia ja mahdollisuuksia aloittaa laivojen purkuliiketoiminta telakalla. Selvityksessä tutkittiin myös Naantalin sataman mahdollisuuksia tukea purkuliiketoimintaa.
A.3 Turun korjaustelakan potentiaali
Suomessa on myös laivanpurkamiseen kaikilta osin hyvin soveltuva telakka, Turun korjaustelakka, jonka kansainvälisestikin suuri kuivatelakka tarjoaa mahdollisuuden pysyvään ja kaupallisesti kannattavaan laivojen purku-toimintaan; telakan potentiaalia voi lisätä oleellisesti myös suunniteltu toisen kuivatelakan rakentaminen. Turun korjaustelakan keskeinen sijainti, laivojen korjaus- ja muutostöissä harjaantunut työvoima ja telakan johto, paikallinen alihankintaverkosto sekä muu telakan varustus kuivatelakan lisäksi voivat tukea myös laivojen purkutoimintaa. Naantalin sataman läheisyys tukee materiaalien kierrätystä ja telakan logistisia toimintoja.
A.4 Laivojen purkuliiketoiminta kokonaisprojektina
Tehty selvitys on kyennyt osoittamaan laivojen purkuliiketoiminnan poten-tiaalin ja mahdollisuudet Suomessa ja Turun korjaustelakalla. Laivojen kierrätys on kuitenkin vaativa ja moniulotteinen kokonaisuus, jossa prosessin eri vaiheet, kustannukset ja tuotot, täytettävät ympäristö- ja muut vaatimuk-set sekä syntyvät materiaalivirrat tulee selvittää yksityiskohtaisesti. Myös laivojen kierrätyksen alueellinen merkitys elinkeinoelämälle ja ympäristölle tulee selvittää.
A.5 TEKES -hakemus kokonaisprojektin rahoituksesta
. . . . . .
Tehty selvitys on antanut seuraavassa lyhyesti esitettyjä vastauksia laivojen purkuliiketoiminnan potentiaalista ja mahdollisuuksista Suomessa ja Turun korjaustelakalla. Laivojen kierrätys Suomessa on kuitenkin kokonaan uusi mahdollinen liiketoiminta Suomessa ja lisätietoa ja yksityiskohtaisempaa analyysiä tarvitaan vielä useilla alueilla.
B.1 Turun korjaustelakan potentiaali
B.2 Naantalin satama kierrätyksen kannalta
B.3 Naantalin sataman kaavatilanne
Asemakaava on vahvisteilla teollisuusalueen perustamiseksi Turun korjaus-telakan välittömään läheisyyteen. Meluhaitta-arvio on tehty (helmikuu 2014), jonka mukaan teollisuusalue voi sijaita esitetyllä alueella; melu-vaikutukset ja päästöt tulee kuitenkin olla kontrolloituja. Naantalin satama tukee uutta kaavaa.
B.4 Naantalin kaupungin suhtautuminen laivojen kierrätykseen
. . . . .
B.5 Tarvittavat ympäristöluvat
Laivojen purkutoiminta tarvitsee EU:n säännöstön (European Ship Recycling Regulation 1257/2013, Artikla 13) mukaiset ympäristöluvat (ISO 30000:2009 sertifikaatti). EU:n kestävää purkutoimintaa harjoittavien telakoiden listalle pääseminen vaatii telakan täyttävän em. EU:n säännöstön vaatimukset, on sertifioitu ja tarkastettu (Artikla 14). Ympäristöluvat myöntää Lounais-Suomen aluehallintokeskus.
B.6 Turun korjaustelakan olemassa olevat luvat
Turun korjaustelakka on toiminut vuodesta 1999 lähtien ISO 9001 laatu-valvontajärjestelmän mukaisesti. Vuonna 2005 telakka sitoutui parantamaan ympäristönsuojelua ISO 14001 ympäristöhallintajärjestelmästä annetun ser-tifikaatin mukaisesti.
B.7 Mahdolliset koulutustarpeet
. . . . .
B.8 Purettavan aluksen hankintaan ja purkuun liittyvät tekijät
Tehdyssä selvityksessä on arvioitu laivojen hankintaan ja purkutoimintaan suoraan liittyviä tekijöitä, mutta esitetyt arviot perustuvat moniin oletuksiin ja tehtyihin teoreettisiin laskelmiin. Sen vuoksi tarvitaan mahdollisimman kattava ja tarkka analyysi, joka sisältää yksityiskohtaiset arviot purettavan laivan hankinnasta ja sen rahoituksesta, purkutoiminnan teknisistä vaatimuk-sista, purkuliiketoiminnan kustannuksista, kierrätettävistä materiaaleista ja niistä saatavista tuotoista sekä yhteistyökumppaneiden (kierrätysyritysten) ja alihankkijoiden käyttämisestä. Virtuaalinen kuvaus näistä osa-alueista voi edetä seuraavasti:
B.9 Laivojen kierrätystoiminnan mahdollisuudet alihankinnalle ja alueen elinkeinoelämälle
Koska laivojen purkuliiketoiminta vaatii sekä purkutoiminnan alihankkijoita että toimijoita materiaalien prosessoinnissa ja koko kierrätysketjussa, näitä yrityksiä on käsiteltävä omana osa-alueenaan; myös koulutuksen mahdol-lisuudet tulee huomioida. Turun alueen elinkeinoelämä kokonaisuudessaan voi monin tavoin hyötyä uudesta liiketoiminnasta.
B.10 Virtuaalityön aikataulu ja kustannukset
Edellä luvussa B. esitettyjen asioiden virtuaalikuvaus vaatii ns. desk-top työtä, mutta myös keskusteluja, yrityskäyntejä, alihankinnan käyttämistä arvioinneissa, perehtymistä mm. purettavaan laivaan, jne. Virtuaalianalyysin arvioidaan kestävän neljä kuukautta, noin 15 konsulttityöpäivää per kuu-kausi á euro 800,-, yhteensä 60 konsulttityöpäivää = euro 48 000,-; kustannusten veloitus kuukausittain (euro 12 000,- per kuukausi). Matka- ym. kustannukset Suomessa sisältyvät hintaan. Virtuaalityö voidaan aloittaa tammikuun 2016 alussa.
C.1 Laivan purkaminen pilottiprojektina
Elinkaarensa päässä olevan laivan hankinta, sen purkaminen, materiaalien sekä koneiden ja merenkulkuvarusteiden kierrättäminen, jätteiden ja vaarallisten jätteiden käsittely, ja lopulta laivan purkutoiminnan saaminen kannattavaksi ja ympäröivää elinkeinoelämää hyödyttäväksi liiketoiminnaksi vaatii konkreettisen purkuprojektin, esimerkin todellisen laivan purkami-sesta. Edellä luvussa B. esitetty virtuaalityö antaa hyvän pohjan ja viite-kehyksen demonstraatioprojektille, joka voi edetä seuraavissa vaiheissa:
C.2 Purkutoiminnan alueelliset vaikutukset
C.3 Kansainvälinen ulottuvuus